mandag den 21. oktober 2013

Go Blue!

Her en lille opdatering med en nyhed fra Ann Arbor. Mine søde værtsforældre har tilbudt mig at blive min permanente familie i stedet for ankomstfamilie. Jeg har virkelig nydt at bo hos dem, og vi er et super godt match på mange områder, det eneste "men" er at de jo ikke har nogle hjemmeboende børn, men jeg har alligevel sagt ja til at blive boende. Det er en kæmpe lettelse for mig endelig at vide hvem min familie for året er, og hvor jeg skal være det næste år. Endelig er alt faldet på plads, og det hele tegner rigtig godt!
       De har to børn; Becca på 18, som netop lige er flyttet hjemmefra og begyndt på universitetet i Californien. Og så har de sønnen, Jeff på 21, som går på uni i Sct. Louis i Minnesota. Begge børn kommer hjem til jul, og foruden det, kommer Jeff også hjem til Thanksgiving. Glæder mig bestemt til at møde dem :)

Denne weekend har været fyldt med en masse amerikansk fodbold. Fredag tog jeg til fodboldkamp efter skole på skolen sammen med et par andre udvekslingsstudenter. Sæsonnen er snart slut så det er med at nyde hele stemningen, mens man kan :)
       Lørdag havde vi billetter til en amerikansk fodboldkamp ved Michigan Stadium, som ligger lige ved siden af min skole, her i Ann Arbor. Stadium'et er USA's største og da vi var der var der 110.000 mennesker -ret vildt! Kampen var ret spændende (også selvom jeg ikke forstod reglerne 100 %) og tæt meget af vejen, men Michigan endte med at vinde over nabostaten Indiana.
       Det var virkelig koldt at side næsten fire timer stille, men jeg havde en masse lag på og vi var rigtig heldige med vores pladser! Vi sad nemlig helt omme bagved/helt øverst oppe, under et lille halvtag, så vi undgik regnen da det begyndte at regne lidt. Michigan's farver er mørkeblå og gul og som I kan se på billederne var ALLE klædt i de farver; der var virkelig en fantastisk stemning! Når holdet fik point, dansede cheerleaders'ne og der blev råbt og sunget "Go Blue!" som er deres slogan. Jeg er virkelig glad for, at jeg havde muligheden for at se en kamp, det var en meget autentisk og amerikansk oplevelse :)
       Nu er jeg i gang med endnu en uge og har ret travlt i skolen med at skrive min første artikel i journalistik (gisp, det er svært at skrive godt på engelsk!), opstarte psykologi-projekt og lære noder i guitar, men det er heldigvis sjovt det meste af det! 

PS. Det med kommentarerne burde fungerer nu ;-)





tirsdag den 15. oktober 2013

Chicago!


Jeg har haft en fantastisk weekend i storbyen Chicago!
Det har været skønt med en miniferie hvor jeg lærte mine værtsforældre bedre at kende, mødte Chucks søde familie og kom til endnu en stat, staten Illinois. Chicago ligger i det nordøstlige Illinois og det er derfor ”kun” 4-5 timer fra hvor jeg bor alt afhængig af trafikken selvfølgelig.
       Vi kørte fra Ann Arbor fredag eftermiddag og var fremme ved Chucks mor ved 20-tiden, da der var en masse trafik på motorvejen uden for Chicago. Chucks mor bor i et sødt, meget amerikansk småt hus i udkanten af Chicago, hvor vi var så heldige at kunne overnatte. Lørdag tog vi et ”The EL” (som er Chicagos S-tog/metro) ind til centrum hvor vi tilbragte hele dagen.
       Jeg blev vist rundt omkring Millennium Park, hvor ”The Bean” er. Det er en stor bønneformet statue, som man kan spejle sig i, og som er en stor turistattraktion. Om formiddagen tog vi elevatoren op i ”The Hancock Building” og endte på 94. etage med den smukkeste udsigt ud over Chicago. Vi spiste en god frokost og brugte eftermiddagen i ”The art insititute of Chicago”, som er byens største og mest anderkendte museum. Vi spiste aftensmad med Chucks mor på en diner i nærheden af hvor hun bor.
       Søndag morgen mødtes vi med Chucks søster, som også bor i byen, på en super hyggelig amerikansk morgenmadsrestaurent, hvor den stod på amerikanske pandekager, French toast osv. Først på eftermiddagen kørte vi hjem igen.
       Det var en super hyggelig weekend! Jeg kunne sagtens have brugt en hel uge der for der var massere at se, men her i USA har vi desværre ikke efterårsferie. Vi har til gengæld Thanksgiving-ferie som er 3 dage i slutningen af november, hvilket jeg glæder mig meget til! Håber I har det godt!

Jeg har for resten hørt fra flere at det er svært at lave kommentarer på indlæggene. Jeg tror, det virker hvis man under ”vælg profil” vælger ’anonym’. I skal så bare huske at skrive jeres navn, så jeg kan se hvem kommentaren er fra ;-)


"The Bean" i midten af Chicago.  

Nogle af de mange skyskrabere, som spejler sig i "The Bean". Som I kan se var vi utrolig heldige med vejret :) 

Lidt af parken og ellers en standard gade i Chicago.  

Hancock bygningen set fra neden.

Mig på 94. etage! 

Udsigten over smukke Chicago. 

 En del af muséet. 

Min morgenmad fra søndag; amerikanske "Blueberry pancakes", altså pandekager med blåbær. Og nej jeg spiste ikke alle seks stk. Portionerne er generelt kæmpe her!


mandag den 7. oktober 2013

Apple Orchard


For et par weekender siden tog Kathy og Chuck Fleur og mig med ud til en æbleplantage/apple orchard, som ligger i området. Man kan plukke æbler, gå tur i plantagerne og ikke mindst købe frisklavede æbledonuts, som stedet åbenbart er ret kendt for. Så der tog vi hen hvor vi gik en tur og smagte forskellige slags æbler, hvilket amerikanere åbenbart synes er ret eksotisk. Det var en god måde at bruge en søndag eftermiddag på, men jeg må indrømme at æblerne i min egen have i Danmark er ligeså gode om ikke bedre ;-) 

Kan I huske, da jeg skrev hvilke fag, jeg havde i skolen, at jeg nævnte, at jeg ville prøve at bytte min første time? Det er nu gjort, det var desværre ikke muligt at få fransk, men min vejleder læste de andre muligheder op og ét af fagene, som ikke var fyldt op var guitar! Som nogle af jer ved har jeg altid ønsket mig at kunne spille guitar, men jeg har aldrig fået det lært, så nu skulle det være! Jeg er utrolig dårlig til det og mine fingre gjorde ret ondt i starten, men jeg har så småt vænnet mig til det og det er ret sjovt. Jeg føler mig vildt kreativ her i USA ift. hvad jeg normalt er i Danmark; jeg spiller guitar, spiller skuespil og syr kostumer hver dag, hvilket alt sammen er utrolig sjovt! 

Der kommer nok ikke de store opdateringer på bloggen før om 1-2 uger, da jeg denne weekend får travlt. Chuck og Kathy tager mig nemlig med til Chicago! Storbyen er ca. 4 timers kørsel væk og det er der Chuck er vokset op, så jeg bliver vist rundt af en ægte Chicago-kender. Glæder mig helt vildt!
Håber I alle har det godt, vi skrives ved. 
Kram Ida


Fleur, som ligesom mig tog mange billeder ;-)

Friske æbler overtrukket mig karamel. Jeg smagte et og ved ikke helt hvad jeg skal synes om det.. Men det er en klassisk efterårs-snack her i Ann Arbor. 

En helt frisklavet apple donut med kanelsukker, mums!

søndag den 6. oktober 2013

Weekend med dansk mad

Det har som alle andre weekender herover været en fantastisk weekend for mig! 
Fredag var jeg i biografen med Eva (fra Holland) og Aysha (fra Sweiz). Vi havde planlagt at se filmen "The Millers"/"Familien Miller -langt over grænsen", men vi kunne desværre ikke komme ind at se filmen da den er "R Rated" dvs. at alle der vil se den skal være 17 år. Har lige tjekket hvor gammel man skal være i Danmark for at se den -7 år er svaret- synes at det er lidt komisk at de er så strikse. Vi måtte i stedet se en anden film, som ikke var specielt god, men det var stadig en utrolig hyggelig aften :) 
Lørdag spiste vi morgenmad på en meget amerikansk morgenmadsrestaurent i byen, det gør vi hver lørdag hvilket jeg elsker! Chuck og Kathy havde spurgt Eva og jeg om vi kunne have lyst til at lave dansk og hollandsk mad til aftensmad lørdag aften. Det sagde vi selvfølgelig straks ja til. Så lørdag eftermiddag handlede vi ind og ledte efter ingredienser til vores retter. Ved siden af supermarkedet ligger der en stor butik hvor man kan købe Michigan merchaindise. Både mig og Eva købte en Michigan sweatshirt -jeg føler mig meget amerikansk nu ;-) 

 Frikadeller, kartofler og brun sovs, mmh.. Det hele var et hit ogfamilien synes at det var ret sjovt at smage, de havde dog lidt problemer med udtalen ;-) 

Eva's ret er traditionelt hollandsk. Det er grønkål og kartofler most sammen, hvilket kaldes "boerenkool"på hollandsk. Det smagte godt!   

Desserten var amerikanske "snickerdoodles", som Kathy bagte. Det er en slags kanelsmåkage, som smagte super godt! 

I dag søndag står den på lektier og afslapning. I eftermiddag skal jeg i biffen igen, nu med Kathy og Chuck, og se filmen "Gravity" i 3D, hvilket eftersigende er en af årets bedste film. Det glæder jeg mig til. Håber også at I i Danmark har haft en god weekend og generelt har det godt. Det er ikke alt som går som smurt, men jeg får det bedre og bedre hele tiden og nyder generelt at være her! 

Resultatet af en brugensviger, som jeg bagte for et par weekender siden. De var helt vilde med det, men havde igen lidt problemer med udtalen, haha. 

søndag den 29. september 2013

En lille ændring...

Jeg har nu været her i lidt over tre uger, det føles som kort og lang tid på samme tid, det er lidt undeligt. Jeg er det super godt i familien og det går lidt bedre i skolen, håber på at tiden vil blive ved med at arbejde for mig.. :) Jeg savner alle jer i Danmark utrolig meget og så savner jeg nogle få ting, som dansk brød (brødet her er så kedeligt!) og min cykel. Man skal køres til alt her pga. distancerne og manglende cykelstiger og det er lidt belastende at man hele tiden skal planlægge hvem man skal køre med til homecoming, biografen osv. Her er busser, men de kører ikke hele byen rundt og systemerne er virkelig underlige, jeg har aldrig troet at det er nemmere at tage en bus i Danmark end i USA!

Min familie er ankomstfamilie for både mig og Fleur, siden YFU havde svært ved at finde en familie til os begge. YFU leder hårdt efter permanente familier til os begge og for nyligt blev der fundet en familie til Fleur. Familien har en anden pige fra Japan og så har de en datter på 14. De bor i området og hun skal fortsætte på den samme High School. Jeg er virkelig for at der er fundet en familie til hende, som vist virker søde. Omvendt kom det bag på mig at det er går så hurtigt med at finde ny familie, jeg havde regnet med at vi skulle bo sammen hos denne familie i ca. lige lang tid. Det har været virkelig fedt at have nogen at dele oplevelsen sammen med, især her i starten af opholdet! I går flyttede hun og både jeg, Chuck og Kathy er meget spændte på at høre mere om den nye familie og håber selvfølgelig at hun får det godt. Jeg er virkelig glad for at jeg stadig kommer til at se hende hver dag i skolen :) 

Amerikansk football-game. Vores High School mod den anden High School i byen fredag aften, vi tabte desværre. Men det var sjovt at opleve stemningen alligevel og den smukke himmel gjorde det heller ikke værre ;-) 

tirsdag den 24. september 2013

Homecoming

I USA har de en tradition som hedder "Homecoming". Det ligger i starten af skoleåret og er en række begivenheder som bliver holdt for at sige velkommen til det nye skoleår (det er også på dette tidspunkt at nogle gamle elever holder genforening). På dette tidspunkt af året bliver der holdt en særlig vigtig amerikansk fodboldkamp og så er der en skolefest. Mig og nogle andre udvekslingsstudenter var lidt i tvivl om vi skulle tage med til skolefesten, som blev holdt i lørdags, da vi jo ikke kender så mange endnu. Men vi besluttede os for at tage med for oplevelsens skyld.
       Jeg spiste aftensmad for en italiensk restaurant sammen med syv andre udvekslingsstudenter heriblandt Fleur, Leah fra Tyskland og Eva fra Holland, som jeg efterhånden har lært ret godt at kende. Efter det tog vi til festen på skolen hvor vi gik sammen i lidt mindre grupper (mest fordi at nogle tog tidligt hjem andre blev længe osv.). Jeg er SÅ glad for at vi besluttede os for at tage afsted, det var en super sjov oplevelse at se hvordan sådan en amerikansk ting foregår i virkeligheden.
       Nogle ting var vildt underlige -folk danser fx helt anderledes- og musikken er også meget anderledes end i Danmark. Folk havde vildt fint tøj på og gik generelt meget op i det hele, hvilket var fedt! Alt i alt var det er enormt hyggelig aften hvor jeg især fik lært nogle andre YFU'er bedre at kende. Nedenunder er der lidt billeder :)  
Mig før Homecoming :) 

Mig, Fleur & Eva uden for restauranten.  

Vores bord på restauranten. Fra venstre er det Akane fra Japan, Fleur, Eva fra Holland, mig, Leah fra Hamborg i Tyskland, lidt-pinligt-kan-ikke-huske-hendes-navn fra USA og Hanna fra Japan. 

lørdag den 21. september 2013

Mit amerikanske hjem

Jeg kan godt mærke at hverdagen for alvor er begyndt. Jeg står tidligt op for at tage bussen klokken 7, er i skole indtil klokken 14.30, laver kostumer ved musicallen indtil 18 og resten af dagen bliver brugt med lektier og med at slappe af. Jeg går vildt tidligt i seng hver aften, man bliver utrolig træt af at snakke engelsk hele dagen, være koncentreret i skolen og prøve at snakke med en masse mennesker. Så det er ikke meget tid der har været til at blogge. Men det har jeg tid til nu, jeg har virkelig trængt til weekend! 

Under her ser I billeder af mit hjem. Hvis I har min adresse kan I jo gå på Google Maps og "gå rundt" i mit kvarter ;-) Området er utrolig flot og bæger virkelig præg af at byen er en universitetsby. Her minder meget om Boulder og centrum kan godt minde om nogle steder i Europa. Her er dog stadig meget amerikansk! Ann Arbor er en utrolig grøn by, her er træer overalt ("Arbor" betyder træ så det er måske grunden til det). Jeg glæder mig til at det rigtigt bliver efterår, tror at det bliver flot når alle træerne bliver røde. 

Jeg har det fint; det går bedre og bedre med familien, men det er dog stadig lidt svært i skolen. Jeg gør alt hvad jeg kan for at få venner. Amerikanerne er åbne, men svære at blive venner med. Jeg tror bare at det tager lang tid, har jo også kun været her i to uger ;-) 
Håber at I alle har det godt!

Mit værelse :) 

En del af stuen med spisestue i baggruden. Familien elsker musik. Chuck spiller klaver og Kathy spiller violin -de synger begge. Jeg havde taget en Agnes Obel CD med til dem fra Danmark, som de er blevet ret vilde med.  

Mit køkken. Det er så amerikansk med barstole, mørkt træ og et kæmpe køleskab.  

En lille del af forhaven.